Ants Erm: üheteistkümnes abireis Ukraina sõjatandrile

MTÜ Toeta Ukrainat on tänavu toimetanud sõjatandrile üksteist abikoormat ja mulle oli see kolmas sõit sealsetele võitlejatele erineva varustuse viimiseks.

Viimased uudised edukast pealetungist Harkivi lähikonnas annavad alust arvata, et MTÜ Toeta Ukrainat abisaaja Prints Roman Suure nimeline 14. üksik mehhaniseeritud brigaad on üks Ukraina eliitüksusi. Brigaadi juures on teeninud nii Ukraina sõjaväe ülemjuhataja Valeri Zaluzhnõi kui peastaabi ülem Viktor Muzhenko. Viimastel andmetel paigutus brigaad  Mikolajevist ümber Harkivi juurde.

Seekordse reisi logistika oli keerulisem kui varasematel – eesmärk oli toimetada Ukrainasse neli sõidukit: Ants Punningu 2000. aasta KIA Sportage (muide, päris maastur), Eero Paimetsa Honda HRV, Raivo Roosioksa Mitsubishi Pajero ja Lennart Bergströmi Citroen Jumper.

Väikseima neist, Honda HRV, võtsime kaasa treileriga. Tagasi tulemiseks oli lisaauto, seega kuulus tiimi neli juhti: Võhma mehed Ants Punning ja Kalev-Johannes Purge, Viitna mees Tarmo Vahersalu (temal olid E-kategooria load) ja mina.

Enne reisi hurjutas kaasa mind, et vaata ometi passi! Alla 70 ju, vastasin.

Eks ma muidugi veidi kõhklesin, 1350 km ikkagi – Tallinn-Põlva-Tallinn otsaga (500 km), mida aeg-ajalt sõidan, olen õhtuks üsna läbi. Aga lubatu tahtis täitmist.

Algne plaan oli, et mina ja Tarmo teeme Kaunases või Suwalkis pikema peatuse ja magame end motellis välja – see tähendanuks muidugi järgmine päev veel vähemalt 7 tundi Ukraina piirini. Aga plaanid on teatavasti selleks, et neid muuta – saime Ukrainast instruktsioonid olla piiril hiljemalt kell 12, seega hüvasti voodi.

Startisime 30. augusti hommikul Randverest kolme auto ja treileriga, Paaksimas liitusid Ants ja Kalev-Johannes KIA-ga. 31. augusti hommikul kell 11 lähenesime piirile, järjekord oli kilomeetreid, õnneks oli meile korraldatud roheline koridori, nii et sõitsime kogu vooriga uhkelt piiripunktini välja.

Kella kaheks oli Volodõmõr-Volõnskõis baasis. Abiks antavad autod olid samuti täidetud -autokummid, kalavõrgud (teadagi milleks!), paar drooni ja muud taktikalist varustust, Arno Paveli poolt Harkovisse ja Lviv’i 50 kg lihakonserve ja  50 kg meditsiini- ja hügieenivahendeid.

1.septembril, minu sünnipäeval, puhkasime. Hommikul saatsime Kostia KIA-ga rinde poole teele oma sünnilinna Hersoni vabastama – mobilisatsioonieast on ta küll väljas, aga ei suutnud ta enam Kiievis seda võitlust lihtsalt pealt vaadata. Õhtul korraldasid meie Ukraina sõbrad MTÜ-st Ühinenud Aktivistid mulle motelli restoranis uhke peo. Niipalju kiidusõnu ei ole ma ühelgi oma sünnipäeval veel kuulnud, ja mitte ainult enda vaid ka Eesti ja eestlaste kohta. Kojusõit kulges ladusalt, poolteise ööpäevaga pärast olime tagasi.

Lõpetuseks mõned soovitused ja hoiatused nii enda kui sõprade kogemustest Ukrainasse abi toimetamisel.

Kui teil ei ole eelkokkulepet mõne kohaliku abiorganisatsiooniga, siis peate arvestama 12 tunnise ootamisega piiril.

Kui soovite viia autot, siis peab olema kinnituskiri sõjaväeosa ülemalt, kuhu see auto jääb.

Põhimõtteliselt saate viia oma auto ka niisama üle (lihtsalt lähete oma autoga Ukrainasse), aga järgmisel korral teid autoga enam Ukrainasse ei lubata.

Igal juhul on mõttekas suunata oma abi mõne juba tegutseva abiorganisatsiooni kaudu ja kindlale adressaadile, et oleks kindel, et seda seal ka vajatakse.

Mõistlik on vormistada tollideklaratsioon juba kodus – see võib olla ka vabas vormis, kus tuleb kirjeldada millist abi (nt. riided ja jalanõud, meditsiinivahendid, toiduained jne), millises koguses ja kellele viite. MTÜ-l Toeta Ukrainat selles vallas juba 7-aastane kogemus.

Hetkel oleme oma pingutused suunanud meilt palutud kiirabiauto otsimisele – 7000 eurot sihtannetusi on olemas, aga paraku sellest ei pruugi korraliku masina hankimiseks piisata.

Meid saab toetada annetades:

Tänan kõiki annetajaid!

Loe samal teemal:

Ants Erm: bussitäis abi rindelinna Harkivisse“

Ants Erm: koos me võidame selle sõja!“

Kui lugu meeldis, siis palun toeta sõltumatut kogukonnaportaali ning ANNETA.